Portfel oraz konkurs dla czytelników

Kiedy dokonywałem ostatnich zmian w portfelu, byłem przekonany o obniżce stóp procentowych na październikowym posiedzeniu RPP. Zgodnie z tym scenariuszem (dla rynku polskiego dołek wyznacza czwarta obniżka stóp procentowych, o czym pisałem tutaj) postanowiłem zabezpieczyć kapitał przed ewentualnym nagłym zwrotem na rynkach akcji. Zwłaszcza, iż portfel wrześniowy zawierał sporą ilość ryzykownych aktywów, około 20% akcji. Dalej, w zamyśle miałem (po pierwszej obniżce stóp procentowych) częściowe wzbogacenie portfela o obligacje i stopniowy wzrost ich udziału w portfelu, w okresie do trzeciej obniżki stóp procentowych włącznie. Finalnie zamieniając dłużne instrumenty na bardziej ryzykowne aktywa. 
Wygląda jednak na to, że cały plan przesuwa się o kolejny miesiąc, a kolejne wskazówki i wytyczne dla tak przyjętej strategi pojawią się niebawem.

Przechodząc do konkretów związanych z portfelem wypada odpowiedzieć na następujące pytania:


Jaką stopę zwrotu przyniósł w październiku portfel oparty o fundusz lokacyjny (pisałem o nim we wcześniejszym podsumowaniu)?

Zakładałem, że portfel osiągnie około 0,3 - 0,4% wzrostu, w praktyce osiągnął troszeczkę lepsze rezultaty, urósł o 0,46%

Jakie korzyści osiągnąłem poprzez zamianę w portfelu obligacji, gotówki i akcji (portfel na wrzesień),  na fundusz lokacyjny (portfel na październik).

Z końcem września nie wierzyłem w dalszą aprecjację giełd (zwłaszcza polskiej) pisałem o tym:
Obniżka stóp procentowych to za mało
Pięć powodów przez które nie podzielam optymizmu tłumu.
Opór, punkty zwrotne, czyli jakie jest prawdopodobieństwo wystąpienia korekty

stąd wspomniana zmiana chroniąca kapitał, a owocująca następującym rezultatem:Wygląda na to, że gdybym pozostawił w niezmienionej formie portfel wrześniowy, straciłbym około 2,3% kapitału. Co w zasadzie nie byłoby niczym wielkim, aczkolwiek zgodnie z głównym założeniem mówiącym o ochronie kapitału, byłoby krokiem w tył dla poczynań inwestycyjnych.

Oczywiście jeśli dokonam jakichkolwiek zmian w portfelu, to jak najbardziej napiszę o tym na blogu, oraz zaktualizuję zakładkę portfel w górnej części strony. Na chwilę obecną obowiązuje 100 % zaangażowanie w fundusz lokacyjny.

KONKURS

Na zakończenie kilka zdań o organizowanym przeze mnie konkursie. To już drugie takie wydarzenie, o pierwszym możecie przeczytać tutaj (mam nadzieję, że pierwszy laureat również będzie uczestniczył w aktualnym konkursie).

Ponieważ zależy mi na dalszym rozwoju bloga, ze swej strony będę starał się dodawać kolejne wpisy co 4-5 dni. Z drugiej strony chciałbym, aby pod wpisami pojawiało się więcej merytorycznych wypowiedzi czytelników. Stąd idea przekazanie na ręce najaktywniejszego czytelnika, książki "Bezpieczne strategie inwestycyjne".

Informacje o konkursie:
- konkurs trwa do 31.12.2012
- komentarz pod wpisem na blogu = 1 punkt
- zliczane będą jedynie podpisane i merytoryczne komentarze, przy czym nie ma znaczenia czy uczestnik używać będzie konto bloggera, google+, openID, czy podpisze się imieniem i nazwiskiem,
- aktualne informacje oraz statystyki dostępne będą z prawej strony bloga (zerknij), aż do czasu zakończenia konkursu.
- nagrodą dla najaktywniejszego uczestnika bloga jest książka  "Bezpieczne strategie inwestycyjne".
(książka nie jest nowa - przeczytana dwa razy:) poniżej zdjęcia )


Serdecznie zapraszam

Bardzo liczę na Wasze komentarze w celu przekazania: konstruktywnej krytyki i uwag do publikowanych wpisów, pomysłów na kolejne wpisy na blogu, propozycji współpracy, czy po prostu utwierdzenia mnie w przekonaniu, że warto prowadzić ten blog.
Zasady komentowania: rzeczowość, nawiązanie do tematu, brak wulgaryzmów. Komentarze nie spełniające tych warunków nie będą publikowane. Dozwolone jest linkowanie własnej domeny dowolną frazą.

7 ; Dodaj komentarz:

zgred 5 listopada 2012 21:01  

to co...

może ja wystartuję... ;)

Krzysztof 5 listopada 2012 22:15  

:) to się pouśmiechaliśmy

Unknown 7 listopada 2012 16:29  

Myślę że równie dobrym ruchem mogą być surowce, niepodlegające inflacji - złoto czy srebro. Notowania złota ostatnio nieco poszły w górę. Jak ostatnio tuż przed wyborami w USA - złoto podrożało o 2% a srebro o niecale 3%.

Krzysztof 7 listopada 2012 18:51  

Pani Aniu :) Co do złota aktualnie obstaję przy trendzie bocznym. Proszę zerknąć:

WYKRES ZŁOTA

Nie ma dominującego trendu, dodatkowo zagadkowe pozostają LOP. Czekałbym na wybicie, w którąś stron. Srebro - trudno mi zająć zdanie, być może jeszcze jedna fala wzrostowa? Kto wie? Gratuluję punktu:)

Anonimowy 11 listopada 2012 19:36  

witam
popatrzyłem sobie na Pana portfel - asekuracyjny.
proszę jednak nie myśleć że się czepiam, zupełnie nie o to chodzi. po prostu pierwsze skojarzenie jakie nasunęło mi się na klawiaturę (czasem pierwsze jest najlepsze).
w zasadzie ten wpis ma być o przyszłości. sądzę bowiem, że w przyszłości (niedalekiej) będzie zmiana alokacji portfela i pojawią się również akcje.
nie obserwowałem Pana bloga wcześniej wiec nie wiem jaki był charakter wpisów, nadzieję mam taką, że oprócz suchego wpisu akcje "x"% pojawią się nazwy spółek (wig20?).
czogori

Krzysztof 11 listopada 2012 20:52  

Czogori
Jeśli takie zakupię to owszem. Instrumenty będą dobierane adekwatnie do fazy rynku i mogą to być, akcje również wskazane z nazwy, fundusze akcji wymieniane z nazwy, obligacje lub fundusze obligacji.

Raczej nie będę publikował zabawy CFD, może na innym blogu,zastanawiam się nad tym.

Zgadza się! Portfel jest asekuracyjny i inny (dla mnie) przy takim układzie ekonomicznym i technicznym być nie może.

Marek 17 listopada 2012 03:02  

Możliwe, że ciekawą inwestycją byłoby ustawianie się po cięcia stóp procentowych przez NBP w sumie cięcia mają dojść nawet do 3,75 - 3,5% z poziomu obecnych 4,5%.

Ruch może trwać od kilku do kilkunastu groszy..
Nie musi być to duża pozycja... sama zmienność na złotówce wystarczy.
Pozdrawiam

Prześlij komentarz

Skomentuj